Salı, Haziran 19, 2007

Kabbalah Üzerine Notlar... 003

Kabbalah üzerine not almak kolay değil. Antika'nin Kabbalah bölümünü 20 Eylül 2006 tarihinde açmışım. O tarihten bu yana araya giren zaman içinde çok fazla bir eklenti olmadığı fark edilecektir. İki adet bana ait yazı var ki; bu da Kabbalah üzerine not almanın yanına bile yaklaşamıyor.

Acaba yeni bir bölüm mü açmalıyım yoksa bu sayfa üzerinde yazmaya devam mı etmeliyim sorusu biraz canımı sıktı. Devam etme kararı aldım. Biraz daha disiplinli olmak kararı ile birlikte.

Neden Kabbalah'ya ilgi duyuyorum?

Açıkcası bunun içsel bir merakla birlikte uçsuz bucaksız ezoterik dünyanın içine kendimi sokabileceğim kapı olarak da görüyorum. Kuşkusuz bütün içrek, kapalı bilgilerin birbirleriyle etkileşimleri de var.

Büyük İslam düşünürlerinden Muhyiddin İbn Arabi'nin yaşamının önemli bir bölümünü geçirdiği bugünün İspanyası olarak bildiğimiz Endülüs'te zamanının Kabbalahcılarıyla hiç ilişkiye girmemiş olduğunu söylemek fazlasıyla saflık olur sanırım.

Okumalarımızın ilerleyen zamanında hem Arabi'yi, hem de Vahdet-i Vücut felsefesini mutlaka bu çalışmanın içine dahil etmemiz gerektiğine inanıyorum.

Kabala mı Kabbalah mı?

Bununla ilgili olarak küçük bir alıntı yapacağım.

"Kabbalah (İbranice קַבָּלָה "alma", Standard İbranice Qabbala, Tiberian İbranice Qabbālāh; muhtelif şakillerde yazılabilir; mesela: Cabala, Cabalah, Cabbala, Cabbalah, Kabala, Kabalah, Kabbala, Qabala, Qabalah, Kaballah) alma, kabul etme anlamına gelen kabbalah Yahudi Mistik öğretisidir. Kabbala'nın bir anlamı da gelenek ya da kulaktan ağıza demektir." Kaynak: Wikipedia

Yukarıdaki paragrafta da gördüğümüz gibi Kabbalah'nın muhtelif söyleniş ve yazılışı şekilleri var.

"Kabala ezoterik Yahudi doktrini olarak tanımlanabilir. İbranice'de ona QBLH (KBLH), Qabalah denilir. Bu da QBL, Qibel kökünden gelir ve anlamı "kabul etmek, almak"tir. Bu tabir ezoterik öğretiyi sözlü aktarım yolu ile iletmek geleneğinden kaynaklanır ve "tradisyon, gelenek"e yakın anlam bağı vardır."
Açımlanmış Kabala - S. L. MacGregor Mathers

Altın Şafak Hermetik Cemiyetinin Kurucularından Samuel Liddell MacGregor Mathers'ten yaptığımız bu alıntıdan da anlaşıla gibi gibi, yazımdaki farklılıklar İbranice'nin kendi imlasından kaynaklanmaktadır. İbranice'de sesli harf olmadığı gibi, Kur'an-ı Kerim okumasını kolaylaştıran etre-ötre dediğimiz ve harflere ses veren noktalama işaretlerinin de onuncu asırdan önce zaten kullanılmadığını da A.E.WAITE'ten öğreniyoruz.

Ben, Kabala olarak okuyorum, ama Kabbalah şeklinde de yazıyorum.

Bunun bir başka nedeni, örneğin Amazon.com'da yaptığım kitap araştırmalarında bütün bilinen Kabbalah eserlerinin benim yazdığım şekilde yazılmış olmasından kaynaklanıyor.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home