Çarşamba, Haziran 27, 2007

Sefirot Ağacı'nı İzlemek... 006

Kabbalah'ya ilgi duymamın bir başka nedeni; onun şekilselliği sanırım. Hayat Ağacı'nı ilk gördüğüm günden bu yana benim için cazibe merkezi oluşturdu.
Kabbalah tradisyonunun isimli isimsiz taşıyıcıları, yaşamın bir modelini düşünmüşler, gelenekten ve Torah'dan gelen bilgileri birleştirerek, Hayat Ağacı'nı ortaya çıkarmışlar; ve üzerine de işleyebildikleri bütün "anlamları" eklemişlerdir.
Kabbalah geleneğin taşıyıcısı kimi kişiler için Hz. İbrahim'in yazdığı ya da ona gösterilen Sefer Yetzirah'taki formüllerin yansımasıdır. Sefer Yetzirah dediğimiz metin topu topu bir kaç sayfalık parşömendir. Oysa Kabbalah büyümüş, büyümüş, kabına sığamaz hal almıştır. Bugün temsil ettiği şey gibi sınırsızlığın ifadesidir.
Sefer Yetzirah şöyle başlar:
1. Hikmetin otuz iki gizemli yolunda...
İkinci maddesi şöyle devam eder.
2. On tanesi Hiçlik'ten gelen Sefirotlardır. Yirmi iki tanesi ise, herşeyin temeli olan Harfler'dir. Üç Ana, Yedi Çift ve On iki Basit Harf vardır.
3. Hiçlik'ten gelen Sefirotlar on tanedir.
Hayat Ağacı on Sefirot'tan oluşmaktadır. On Sefirot İlksel (Arketipal) İnsan tezahürünün sembolizmasıdır. Kabbalah'da buna Adam Kadmon denir.
Yukarıdaki şekilden takip edilebilir;
İlk üç sefirah baş, dördüncü ve beşinci sefirahlar kolları, altıncı sefira gövde, yedinci ve sekizinci sefirahlar bacakları, dokuzuncu cinsel organı, onuncu ise imgenin bütünselliğini oluşturur. (Eco - Faucault Sarkacı)
Adam Kadmon Tanrı'nın mükemmel formunun insan biçiminde yansımasıdır. Yansıma kelimesini sık kullanıyoruz, bunun anlaşılması için bedenimizin yere düşen gölge imgesini kullanabiliyoruz. Tanrı'nın mükemmeliğini görebilmek, onu idrak edebilmek, anlayabilmek, imgeleyebilmek mümkün değildir. Yere düşen gölgemize bakarak bedenimizin detaylarını anlamamız, (saçımızın, gözümüzün rengi, yüzümüzün şekli, hatta bazen cinsiyetimizi bile ayırt edebilmek) nasıl olası değilse, sadece dış çizgilerine bakarak onun nneye benzediğini biraz olsun anlayabiliyorsak, Tanrı'nın mükemmel formunu ancak bir gölge oyununda perdeye düşen yansıma gibi Adam Kadmon'da idrak etmeye çalışıyoruz.
Kabbalah'nın geleneksel bir çok yorumunda, yukarıda yazdığımız şekilde ilk üç sefirah için baş imgesi bile uygun görülmez. Baş'ın üzerinde durur.
En üstte Kether-Crown-Taç durmaktadır.
İlk sefirahtır. Diğer bütün sefirahlar Kether'in kendisini yansıtmasıdır. Bu nedenle Kether kendisinden sonra gelen dokuzun bütün özellik, nitelik ve niceliklerini taşımaktadır.
Burada Mathers'in Açımlanmış Kabala-Giriş adını taşıyan yazısından benim ilham aldığım bir alıntı yapacağım.
"Şimdi ilk Sefira veya Sayı, Pisagor'un Monad'ı üzerinde duracağız. Bu sayının içinde diğer dokuz sayı saklıdır. O, bölünmezdir, ayrıca çarparak çoğaltılması mümkün değildir, kendisiyle bölündüğünde 1 olarak kalır, kendisiyle çarpıldığında yine, değişmeden 1 olarak kalır. Dolayısıyla, herşeyin "Değişmeyen Babası"nın uygun bir temsilcisidir. Bu birlik sayısının çift mahiyeti vardır ve böylece negatif ve pozitif arasında bağlantı kurar. Değişmez birliği içinde, neredeyse sayı dışıdır, ama artma kapasitesiyle sayısal bir dizinin ilk sayısı da denilebilir. Sıfır, 0, ayni negatif varoluş gibi artma kapasitesine bile sahip değildir. O halde, eğer 1 bölünmez ve çarpılmazsa ondan başka Bir 1 nasıl elde edilir, yani 2'ye nasıl varılacak? Kendini yansıtma yoluyla. Her ne kadar 0-sıfır tanımlanamazsa, 1 tanımlanabilir ve tanımlamamanın etkisi tanımlanan şeyin sureti veya imajını oluşturmaktadır. Böylece 1 ve yansımasından oluşmuş bir duad yani çift elde ederiz. Ayrıca bir titreşimin başlangıcı kurulmuştur, çünkü 1 sayısı değişmezlik halinden tanımlıya doğru titreşmektedir ve ayrıca tanımlanmaktan değişmezliğe doğru da titreşmektedir. Böylece o bütün sayıların babasıdır ve bütün şeylerin Babası için uygun bir biçimdir."
Yukarıda alıntıdaki yansıma imgesi çok güçlüdür; daha anlaşılır hale getirmektedir.
Kether, yansıyarak, yine kendi suretinde ikinci sefirahın oluşumunu sağlar.
İkinci sefirah, Hockmah-Wisdom-Bilgelik'tir.
Eril güç olarak tanımlanır ve kendisinden sonra gelen dişil güç Binah ile anlamlı olur.
Üçüncü sefirah, Binah-Understanding-Anlayış'tır.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home